Sunday, February 14, 2010

Nu har det börjat så det stänker

Här i Jordanien kan man konsten att ordna transporter. Jag åker mellan Amman och Irbid varje dag. Det är cirka 10 mil i varje riktning, men väl där finns det 7 personer som väntar. De ska starta en syncentral i Irbid samt utveckla barnens synhabilitering vid skolorna i Marka och Abdun, där ALLA läser punktskrift idag.
I helgen var jag i Bethlehem för att prata på palenstinska centret i Betjala och dagen därpå i östra, arabiska delen av Jerusalem på Helen Keller Center. Där var också Silvia Buckhardt, blindlärare från Tyskland soamt grundaren av kursen vid universitetet i Amman i Vision Rehabilitation som nu har kört tre kurser. Men det är inte helt lätt. Det man lovar - att anställa optiker i Amman - är inte genomfört och då är mycket ogjort. Nu ska vi starta i Irbid i september sedan två optiker och en arbetsterapeut har genomfört sin utbidlning.
två israeliska optiker - som jag ger lite råd och stöd - presenterade mitt under sabbaten i förrgår ett optiskt hjälpmedel som jag bedömer som REVOLUTIONERANDE. Om de kan slutföra prototypen och leverera de första 100 exen för patinetprövning - då blir det den första stora nyheten sedan ....(inga namn).

Nu är det fyra dagar kvar på en intensiv period. Följ den spännande utvecklingen.

To be cont.d

No comments:

Post a Comment