Friday, July 16, 2010

Ordbruk och bokstavsskötsel

En fantasifull sommar – hur går det till?

I Kroatien finns det nästan inga serber, och skulle det finnas så är det inte många som går omkring med en skylt där det står JAG ÄR SERB. Därför blir det en märklig känsla när man träffar en medelålders kvinna som påstår att hon lever med en kroatisk man – men han är i Sverige och jobbar och hon jobbar med turister i Kroatien. Då blir hon följaktligen särbo. Men frågan är: hur känsligt är det för henne att kalla sig ”särbo kroat”?

På väg en tidig morgon nedför en backe så kunde min rullväska liksom röra sig fritt vid min sida. Den rullade på sina fyra hjul alldeles intill mig Den blev som en hund som går fot. Men vad är det för ras? Tänkte jag i min trötta turistiska själ. Självklart! En collie. Fast det heter kanske ett kolli, men det spelar mindre roll. Huvudsaken är att man kan åka runt i världen men samtidigt leva i sin egen fantasivärld och ha roligt åt sig själv. Om andra också har det – det är frågan.

Men det är också viktigt att röra påsig. Då får man gå in på MittiCity medan regnet öser ner och se om de har ett par fotriktiga joggingskor. Där står plötsligt mannen som jag och mina fötter har letat efter. Självklart har han en apparat till sitt förfogande. Med den kan han fot-ografera mina fotsulor och sedan leta fram ett par skor som passar bilden av mina trampdynor. Det kändes oerhört fint att ha belägg för att det kändes helt perfekt att springa. Det var nästan så att kroppen inte hängde med… men med kyrkans ord blev plötsligt livet värt att leva.

Så nu är det utrett. En särbo kroat är helt K. väskor kan lyda oss människor och fötterna springer av sig själv. Men vad ska man göra med al tid som man får över när man sett Alma Lövs sista sommar och fiskat i Laxholmen och frågat hur många laxar Lars Lerins tavlor kostar nu. Vad ska man ta sig till? Jo, man kan ta sig till en plats på jorden där man bli till lite nytta. Eksjö? Vi får se i september… till dess får det vara som det är. Fult med fantasier i den form av ordbruk och bokstavsskötsel som bara en avslappnad hjärna kan förmå sig till. Mitt i nyhetsflödet där inte längre oljan flödar ur ordens inre.

No comments:

Post a Comment