Friday, March 23, 2012

RP-dagen ingen PR

Det finns olika sätt att beskriva en negativ egenskap. Den ena är att säga: jag är sjuk, alltså finns jag. Den andra är att beskriva en negativ egenskap som en del av något större. Då kan man säga, att jag ser dåligt men jag klarar mig och mår bra.

Den nya boken om RP beskrevs på dagen som FFS anordnade och min bild var att man kallar sig Retiniker, som vore man präglad helt av sin sjukdom. Man pratar om att man gör karriär, men man jobbar ändå bara halvtid...

Det är möjligen PR för RP-sjukdomen, men det är inte PR för människorna som har sjukdomen. RP-föreningens syfte är ju att stödja forskning, men min bild av att stödja varandra - den är inte att man är ett gäng olycksbröder och -systrar. Det ska vara att stödja vrandra så att man klarar sig därute. För där är det kallt nog ändå. Men man har all anledning att vara med tack vare de oändliga insatser som finns att tillgå i det land som man ska bo i om man ser dåligt. eller hur?

No comments:

Post a Comment