Monday, April 19, 2010

Den enes bröd när flyget har dött

I Köpenhamn kostar det 1000 danska kronor per dag att hyra bil - om det finns någon att hyra. Man får köra till Rotterdam och sedan ta båt till England. Men så blir det när Eyvajökull - eller vad den heter - inte fimpar. Problemet är nu om Katla vaknar, då kan det bli att stanna hemma för lång tid fraamöver....

I Danmark har man en lag som heter #Aktivitetslagen" och innebär att kommunerna har skyldighet att betala människors yrkesrehabilitering och alla kursen läggs upp individuelt. Det saknar vi i Sverige. Vi har ingen som helst möjlighet att arrangera speciella träninsprogram för människor som mitt i livet förlorar synen. I Danmark har man 15 syncentraler som drivs på regional bais och säljer sina tjänster till kommunerna, men det finns också ett nationellt institut som har tre avdelningar, där en lägger upp program, den andra genomför programmet och den tredje utvecklar verksamheten. Dessutom finns ett kunskapscenter som utvecklar metoder och hjälpmedel med stöd från egna resurser och externa finansiärer.

Varför har man mer empati, kraft och kunskap i Danmark. Skulden är i viss mån min egen. Jag trodde aldrig att den svenska yreksrehabiliteringen skulle upphöra bara för att syncentralerna uppstod som en förebild för andra länder med 34 enheter och 343 medarbetare. Men vart ska jag åka för att kunna hålla kvar mitt jobb även om jag ser dåligt?

No comments:

Post a Comment