Thursday, November 12, 2009

13 oktober: Tyska

Till Berlin direkt, eftersom Olivia-mötet i Sandviken/Gävle blev inställt. På Tempelhof möts jag av Steffi Holzapfel och hennes Wolfgang. De har gjort fin brunch hemma i lägenheten och sedan får jag långa sight-seeing-turen på optikerutbildningen i den gamla byggnaden mitt i stan. Steffi är fd östtysk och jag uppfattar att man fortfarande gör skillnad.

Presentationen av den tyska versionen av SCHLECTH SEHEN UND DABEI GUT FUHLEN var den bästa hittills i min långa föreläsningsverksamhet. Jag pratade helt plötsligt tyska i 1,5 timme och det gick av någon anledning väldigt bra. Mest tack vare fru Grahn och Stig Berglind, han som kallades Veven och var en utmärkt tysklärare i Finspång. Plus Sabine Mertsch förstås, grannflickan och hennes familj.

Jag satt i två timmar och signerade böcker. Fur Wolfgang im Auto von Autor var den bästa när Wolfgang körde mig till flygplatsen och de vägrade lämna mig utan att överlämna mig till Airport Service.

No comments:

Post a Comment